Holger Gremminger wrote:
Hej,
dum fråga kanske ... men finns här någon som säljer en Trados version? Jag vet att jag kan köpa 6.5.2 för EUR695. Det är på tok för dyrt tycker jag. Jag skulle vilja ha en äldre version och lära mig programmet först innan jag köper uppgraderingen till det aktuellaste. Jag har just nu ännu inget tvång att använda det, men förfrågningarna blir fler och fler ... bättre att vara förberedd.
/Holger
[email protected]
http://www.gremminger.de[/quote]
Du kan ladda ner en Trados-demo och testa litet. Är dock rätt så begränsad.
Om du fortfarande är i valet och kvalet skulle jag rekommendera dig att även titta på DejaVu (som jag själv använder) och SDLX. Båda kan köras "skarpt" i en månad utan att det kostar något, och båda kan hantera Trados-filer (rtf/doc/ttx).
DejaVu hittar du på atril.com och SDLX på sdl.com.
Båda har "strippade inropare" som kan tyckas prisvärda, men för båda anser jag att Professional-versionen är ett minimum för en frilansare.
Om du använder ett översättningsverktyg kan du, beroende på vilken typ av text du översätter, öka din kapacitet med 10 - 20 %. En sådan investering kan alltså betala sig på någon eller några månader. Det som kostar mest är inte programmet utan den tid det tar att lära sig det + ev kurs.
Klas
DejaVu-användare och Trados-ägare
|